Oefening: Leer kijken met échte aandacht

Met de simpele oefening “5 kleine appeltjes” leer je anders kijken, met nieuwsgierigheid en verwondering – precies zoals bij Nature Journaling de bedoeling is. In dit blog neem ik je stap voor stap mee in een oefening die je zintuigen opent en je helpt om in de flow te komen.

5 kleine appeltjes

Een eenvoudige oefening om goed te leren kijken is “5 kleine appeltjes”. Het is een mooie manier om in de flow van Nature Journaling te komen. Je kan de oefening overigens met ieder willekeurig (klein) natuurobject doen: steentjes, takjes of blaadjes voldoen ook. Als het maar kleine objecten zijn uit een zelfde ‘categorie’ die allemaal nét iets anders zijn. Wat je maar kunt vinden in de buurt.

Zintuigen openen

Ik doe de oefening vandaag met kleine appeltjes, die ik vond op de grond rondom de oude appelboom in onze tuin. Ik leg de appels op een rij op tafel voor me en zet mijn zintuigen open. Ik voel, ruik en bekijk de appeltjes van verschillende kanten. Op het eerste gezicht lijken ze allemaal op elkaar: ze zijn klein, hard, groen, rond en meestal met een steeltje. Maar als ik goed kijk, begin ik de verschillen te zien: in grootte, vorm, structuur….Ik zie dat sommige appeltjes plekjes hebben: ik merk deukjes op of stipjes op de schil. En hoe langer ik kijk (voel, ruik), hoe meer ik opmerk.

Opmerken met aandacht

Om nog beter te observeren, pak ik mijn schetsboek en potloden erbij. Ik maak schetsjes van de verschillende appeltjes en beschrijf nauwkeurig mijn observaties. Ik merk dat ik in een flow kom en er komen steeds meer vragen bij me op: Waar komt dat bruine plekje vandaan bij dit ene appeltje? Waarom hebben niet alle appeltjes beurze plekken, terwijl ze toch van grote hoogte gevallen zijn? Waarom zijn sommige appels aangevroten? En door welk(e) dier(en)? Hoe lang duurt het voor ze rijp/eetbaar zijn? Ik schets en schrijf zonder al te kritisch te zijn…het is een hulpmiddel om de appeltjes te ‘onderzoeken’, in te zoomen en me goed te concentreren. Door dit te doen ontstaat er verwondering…

Stick with the mystery

Ik sta mezelf toe de vragen er te laten zijn, zonder ze allemaal te willen beantwoorden. ….”Stick with the mystery”, zoals John Muir Laws zegt, de Nature Journaling ‘goeroe’ uit de Verenigde Staten. Laat het mysterie er zijn en ervaar vooral verwondering voor wat je ziet. Aandacht, nieuwsgierigheid en creativiteit zijn de drie elementen die ons helpen om deze verwondering te voelen.

En nu jij!

Om te beginnen, kun je starten met het vergelijken van twee objecten. Dat maakt de oefening toegankelijker. Kies dus twee appeltjes, kersen, steentjes, stokjes, of wat je ook maar in je omgeving ziet. Pak je schetsboek of een los blad en een potlood en begin de objecten te onderzoeken op de hierboven beschreven manier.

Kijk goed en stel jezelf 3 vragen:

Wat valt me op?

Waar doet het me aan denken?

Wat vraag ik me af?

Neem de tijd om alles op te schrijven en te schetsen wat je ziet en stel niet te hoge eisen…het hoeft geen kunstwerk te worden. Ga gewoon lekker observeren en “doodlen”.

Als je klaar bent met observeren, tekenen en noteren, neem dan even afstand van je blad. Kijk met frisse ogen naar wat je hebt gemaakt—je eerste stap in het verdiepen van je aandacht. Misschien zie je patronen, verrassingen of nieuwe vragen ontstaan. Er is geen goed of fout. Wat je hebt vastgelegd is een moment van nieuwsgierige aandacht, een ontmoeting met de natuur in miniatuur.

TIP!

Lees ook mijn blogbericht: Buitenschetsen, praktische tips!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *